ALLAHUMMA ANTA SALAM


BACAAN LAFAZ ZIKIR/WIRID "ALLAHUMMA ANTA SALAM" SETELAH SELESAI SOLAT MENURUT RIWAYAT HADITH.

•Pernah satu ketika seseorang bertanya kepada saya,kenapa selepas solat saya memendekkan bacaan "Allahumma anta salam,wa minka salam tabarakta ya zal jalali wal ikram".Sesetengah lafaz tabarakta zal jalali wal ikram tanpa disebut "Ya".

اللَّهُمَّ أَنْتَ السَّلَامُ وَمِنْكَ السَّلَامُ تَبَارَكْتَ ذَا الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ

Sedangkan secara umumnya sebahagian masyarakat membaca panjang wirid tersebut dengan menambah lafaz :

"Wa ilaika ya 'udus salam,fa haiiyana rabbana bis salam,wa adkhil nal jannata dara salam,tabarakta rabbana wa taalaita ya zaljalali wal ikram".

وَ اِلَيْكَ يَعُودُ السَّلامِ، فَحَيِّنَا رَبَّنَا بِالسَّلَامِ، وَأَدْخِلْنَا اَلْجَنَّةَ دَاْرَ اَلسَّلاْمِ تَبَارَكْتَ رَبَّنَا وَ تَعَالَيتَ يَا ذَا الجَلَالِ وَالِإكْرَامِ.

•Lalu saya menjawab bahwa,saya membaca pendek lafaz wirid tersebut kerana:-

- Lafaz yang ditunjukkan oleh hadith memang pendek.Tiada satu riwayat pun di dalam kitab-kitab hadith mu'tabar memanjangkan lafaz tersebut.Contohnya,

1)Hadith Muslim :
 قال( الثوبان): كان رسول الله ﷺ إذا انصرف من صلاته استغفر ثلاثًا، وقال: اللهم أنت السلام، ومنك السلام، تباركت يا ذا الجلال والإكرام، قيل للأوزاعي -وهو أحد رواة الحديث-: كيف الاستغفار؟ قال تقول: "أستغفر الله، أستغفر الله، أستغفر الله"[1]، رواه مسلم.

2)Hadith Tirmizi :
حدثنا أحمد بن منيع حدثنا أبو معاوية عن عاصم الأحول عن عبد الله بن الحارث عن عائشة قالت كان رسول الله صلى الله عليه وسلم إذا سلم لا يقعد إلا مقدار ما يقول اللهم أنت السلام ومنك السلام تباركت ذا الجلال والإكرام حدثنا هناد بن السري حدثنا مروان بن معاوية الفزاري وأبو معاوية عن عاصم الأحول بهذا الإسناد نحوه وقال تباركت يا ذا الجلال والإكرام قال وفي الباب عن ثوبان وابن عمر وابن عباس وأبي سعيد وأبي هريرة والمغيرة بن شعبة قال أبو عيسى حديث عائشة حديث حسن صحيح وقد روى خالد الحذاء هذا الحديث من حديث عائشة عن عبد الله بن الحارث نحو حديث عاصم وقد روي عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه كان يقول بعد التسليم

3)Hadith Abu Daud:
عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ عَنْهَا أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ إِذَا سَلَّمَ ، قَالَ : " اللَّهُمَّ أَنْتَ السَّلَامُ ، وَمِنْكَ السَّلَامُ ، تَبَارَكْتَ يَا ذَا الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ "

4)Ibn Majah:
حدثنا أبو بكر بن أبي شيبة حدثنا أبو معاوية ح وحدثنا محمد بن عبد الملك بن أبي الشوارب حدثنا عبد الواحد بن زياد قال حدثنا عاصم الأحول عن عبد الله بن الحارث عن عائشة قالت كان رسول الله صلى الله عليه وسلم إذا سلم لم يقعد إلا مقدار ما يقول اللهم أنت السلام ومنك السلام تباركت يا ذا الجلال والإكرام

5)Hadith Ibnu Khuzaimah :
عَنْ ثَوْبَانَ مَوْلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ إِذَا أَرَادَ أَنْ يُسَلِّمَ مِنَ الصَّلَاةِ اسْتَغْفَرَ ثَلَاثًا ، ثُمَّ قَالَ : " اللَّهُمَّ أَنْتَ السَّلَامُ ، وَمِنْكَ السَّلَامُ ، تَبَارَكْتَ يَا ذَا الْجِلَالِ وَالْإِكْرَامِ ، ثُمَّ يُسَلِّمُ "

6)Hadith Ibn Hibban :
 عَنِ ابْنِ مَسْعُودٍ ، قَالَ : كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَا يَجْلِسُ بَعْدَ التَّسْلِيمِ إِلَّا قَدْرَ مَا يَقُولُ : " اللَّهُمَّ أَنْتَ السَّلَامُ ، وَمِنْكَ السَّلَامُ ، تَبَارَكْتَ يَا ذَا الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ "

7)Hadith Ad-Darimi :
أخبرنا يزيد بن هارون أخبرنا عاصم عن أبي الوليد هو عبد الله بن الحارث عن عائشة قالت ما كان النبي صلى الله عليه وسلم يجلس بعد الصلاة إلا قدر ما يقول اللهم أنت السلام ومنك السلام تباركت يا ذا الجلال والإكرام

•Menurut lafaz daripada hadith-hadith tersebut,bacaan wirid ini sebenarnya pendek dan tidak diriwayatkan(sepanjang pengetahuan saya) dalam lafaz-lafaz yang panjang.Jadi dari manakah tambahan lafaz tersebut diambil?

•Menariknya,tambahan lafaz  wirid tersebut turut dikritik oleh para ulama.Mulla Ali Al-Qari dalam kitab Miraqatul Mafatih Syarh Miskat Al-Masabih menukilkan daripada Imam Al-Jazari bahawa lafaz yang menjadi amalan kebiasaan masyarakat kita sebenarnya ialah rekaan para tukang cerita/panglipur lara pada zaman itu. 

قال الشيخ الجزري في تصحيح المصابيح :
"و اما ما يزاد بعد قوله و منك السلام من نحو و اليك يرجع السلام فحينا ربنا بالسلام و ادخلنادارك دار السلام فلا اصل له بل مخلق بعض القصاص".
  
Telah berkata Syeikh Al-Jazari dalam kitab Tashih Al-Masabih, "Dan adapun apa(lafaz) yang ditambah selepas perkataan "wa minka salam dan seperti Wa ilaika yarjiu' salam fah haiyyina rabbana bissalam wa adkhilna daraka daras salam"...maka lafaz seperti ini TIADA ASAL(tiada sumber dari hadith) Bahkan ia adalah rekaan tukang cerita/panglipur lara. 

•Al-Mubarakfuri juga mengkritik tambahan lafaz-lafaz ini.Menurut beliau,

وَأَمَّا مَا يَزَادُ بَعْدَ قَوْلِهِ وَمِنْكَ السَّلَامُ وَإِلَيْكَ يَرْجِعُ السَّلَام, فَحَيِّنَا رَبَّنَا بِالسَّلَامِ ، وَأَدْخِلْنَا دَارَكَ السَّلَام فَلَا أَصْلَ لَهُ بَلْ مُخْتَلَق مِنْ بَعْضِ القُصَّاصِ

“Adapun bacaan tambahan :
 وَمِنْكَ السَّلَامُ وَإِلَيْكَ يَرْجِعُ السَّلَام, فَحَيِّنَا رَبَّنَا بِالسَّلَامِ ، وَأَدْخِلْنَا دَارَكَ السَّلَام
 doa ini tiada asalnya,bahkan ia merupakan rekaan sebahagian penglipur lara” (Tuhfah Al-Ahwazi,Kitab Al-Solah)

•Selain itu, Al-'Ajluni menulis di dalam Kasyf Al-Khafa’ bahawa orang ramai telah membuat tambahan dalam doa ini dengan meletakkan lafaz وتعاليت.

•Ada dakwaan mengatakan tambahan ini terdapat dalam hadith yang bersendirian Hassan Bin Safwan ketika meriwayatkannya.(saya dapati penambahan ini syaz/ganjil).

•Maka atas alasan ini saya sehingga kini membaca wirid ini pendek sesuai keadaan lafaz hadithnya.

P/s:
•Namun,ada yang mendakwa tambahan lafaz-lafaz tersebut diambil dari Syeikh Safiyuddin Al-Qusyasyi dikembangkan oleh Syeikh Abdul Rauf Fansuri.

Mohd Noor bin Asa'a

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Waktu anak diperintahkan beribadah.

MANHAJ AL-TARJIH & AL-TAKHRIJ BAHAGIAN SATU

FATWA AJARAN BATINIYYAH (EN. WAN HIZAM BIN ABDULLAH, EN. ISMAIL ARIFFIN@LEPAT)