Menyambut maulid Nabi SAW
๐๐๐๐๐ ๐ผ๐ฝ๐ ๐๐ผ๐๐ผ๐ฝ ๐ฟ๐๐
๐ผ๐ฟ๐๐๐ผ๐ ๐ฟ๐ผ๐๐๐ ๐๐ผ๐๐ฝ๐๐ ๐๐ผ๐๐๐๐ฟ??
1.Kisah ini diceritakan oleh Urwah dengan sanadnya tidak sampai kepada Rasulullah dan Urwah adalah seorang Tabi'in. Maka hadis ini dipanggil hadis Mursal. Kalau belajar mustolah hadis, hadis Mursal ni adalah kategori hadis Dhoif, jumhur ahli hadith dan para fuqaha' menolak khabar mursal sebagai hujah dalam bab hukum hakam dan tidak boleh menisbahkan hadis mursal kepada Rasulullah.
2.Kisah ini bercanggah dengan fakta yang sahih dari Al-Quran dan Hadis mengatakan amalan baik orang kafir tidak bermanfaat sedikitpun di akhirat kelak.
Dalil Al-Qur'an:
ุฃููููุฆููู ุงูููุฐูููู ููููุฑููุง ุจูุขูููุงุชู ุฑูุจููููู
ู ููููููุงุฆููู ููุญูุจูุทูุชู ุฃูุนูู
ูุงููููู
ู ููููุง ูููููู
ู ููููู
ู ููููู
ู ุงููููููุงู
ูุฉู ููุฒูููุง
"Mereka itu orang-orang yang kafir terhadap ayat-ayat Tuhan mereka dan perjumpaan dengan Dia. Maka hapuslah amalan-amalan mereka, dan Kami tidak mengadakan suatu penilaian bagi (amalan) mereka pada hari kiamat."
[Al-Kahfi: 105]
Dalil Hadis Sahih:
Imam Muslim (214) telah meriwayatkan dari โAisyah berkata:
ููุง ุฑูุณูููู ุงูููู ุ ุงุจููู ุฌูุฏูุนูุงูู ููุงูู ููู ุงููุฌูุงูููููููุฉู ููุตููู ุงูุฑููุญูู
ูุ ููููุทูุนูู
ู ุงููู
ูุณูููููู ุ ูููููู ุฐูุงูู ููุงููุนููู ุ ููุงูู: ููุง ููููููุนูููุ ุฅูููููู ููู
ู ูููููู ููููู
ูุง: ุฑูุจูู ุงุบูููุฑู ููู ุฎูุทููุฆูุชูู ููููู
ู ุงูุฏููููู
โWahai Rasulullah, Ibnu Judโan pada masa jahiliyah dulu menjalin silaturrahim, dan memberi makan orang miskin, maka apakah hal itu akan bermanfaat baginya ?, beliau menjawab: โTidak bermanfaat baginya, kerana ia belum pernah mengatakan: โYa Rabb, ampunilah kesalahanku pada hari pembalasanโ.
Imam An Nawawi rahimahullah berkata di dalam Syarah Muslim (17/150):
โPara ulama telah melakukan ijmaโ bahwa orang kafir jika ia meninggal dunia dalam kekafirannya, maka tidak ada pahala baginya di akhirat, dan ia tidak mendapatkan balasan apapun dari amalnya di dunia yang dilakukan untuk mendekatkan diri kepada Allah Taโala.
3.Mimpi tidak boleh dijadikan dalil apatah lagi menjadikan ia sebagai dalil untuk menghalalkan syariat baru dalam agama. Ini adalah ijma' ulamak. Mimpi yang boleh dijadikan dalil hanyalah mimpi para Nabi kerana mimpi para Nabi adalah wahyu.
4.Anehnya dikatakan Urwah yang meriwayatkan kisah mimpi tersebut, tetapi tidak didapati satu pun riwayat membuktikan sama ada Urwah, ahli keluarganya, atau generasi Tabi'in yang lain jadikan riwayat ini sebagai dalil menyambut Mawlid.
Tidak ada!
Kalau ada, ketahuilah itu adalah sebuah pendustaan!
5.Tidak pelik kalau Abu Lahab bergembira dengan kelahiran Nabi kerana hal tersebut merupakan fitrah, sama macam kita nak dapat anak menakan, tak kan nak sedih pulak.
Lagipun ketika itu dia belom tahu bahawa anak saudaranya itu akan menjadi musuh utama dia setelah diangkat menjadi Rasul.
Sekian 5 fakta tuntas bantahan ke atas sesiapa yang jadikan kisah mimpi Abu Lahab sebagai hujah. Kalau masih ketegaq lagi maka kami berlepas diri
๐ผ๐๐ข๐๐ฃ: ๐๐ข๐ข๐ช ๐๐๐๐๐ก๐๐
Ulasan
Catat Ulasan